helgfria vardagar måndag till fredag mellan kl 07:00 och 18:00.

Frequently Ask Questions: Netlits FAQ

I frequently ask questions kan vi börja med att ett ofta återkommande problem är borttappade eller glömda lösenord. Du kanske lyckas komma ihåg det till slut, annars är nästa steg att återställa lösenordet.
Om detta inte fungerar – kan du kontakta din systemadministratör.

Det är viktigt att komma ihåg att du bara kan skriva in ditt lösenord felaktigt 3 gånger innan kontot låser sig. Om detta händer, behöver du kontakta din systemadministratör för att få ett nytt lösenord eller låsa upp ditt konto.

Många av oss använder oss av papper och penna eller sparar i ett dokument (till exempel word, Excel?). Vissa sparar även lösenord i webbläsaren för att snabbt kunna komma åt olika sidor. Alla nämnda varianter är inget vi rekommenderar.

Vi på Netlit Solutions rekommenderar i stället ett krypterat lösenordsverktyg. Då kan ingen få tillgång till eller komma åt dina viktiga lösenord.

Vill du veta mer hur du kan skydda dina lösenord? – Välkommen att höra av dig till oss.

Det är många som inte känner till vad tvåstegsverifikation är för något.

Detta kallas även 2FA (Two Factor Authentication). Det innebär att du kommer att få en unik kod varje gång du behöver logga in på till exempel din mejl eller någon annan plattform. Systemet skickar en kod till din mobil eller mejl och koden är då giltig endast en kort stund.
Vi på Netlit rekommenderar starkt tvåstegsverifikation på samtliga plattformar som du behöver logga in på. Det finns applikationer till både Android och iPhone (Microsoft authenticator och Google authenticator).

Behöver du hjälp med att lägga till tvåstegsverifikation till ditt konto, är du välkommen att höra av dig till oss.

Sparar du ner dina filer och bilder direkt på ditt skrivbord? Då är du inte ensam om detta. Det är många som gör detta klassiska misstag. Vi på Netlit utmanar dig att inte spara ner dina filer på skrivbordet. Om något skulle hända med din dator/enhet så har du inte möjlighet att få tillbaka dem. Vi rekommenderar starkt att du sparar dina filer i molnlagring. Då är det också viktigt att du har ett backupsystem så att du kan säkerställa dina filer om du råkat radera dem. Netlit Solutions kan hjälpa dig med att sätta upp din backupstruktur för ditt företag och begränsa vem som får tillgång till detta. Du kan läsa mer om detta i vår artikel VEM SER DET DU SER

Vet du varför din dator blir seg och inte svarar när du öppnar upp en ny hemsida eller program? Om du inte vet vilka tjänster/processer som suger kraft ur din dator, kan du enkelt ta reda på det i aktivitetshanteraren. De flesta upplever denna seghet på grund av dåligt minne och/eller dålig kvalité på hårdvaran.

Beroende på ditt syfte för användning av din dator – kan vi ge dig rekommendationer gällande lämplig dator och med den prestanda som just du behöver för att klara av ditt arbete. Köper du datorn från oss, kan du dessutom få hjälp med installation och konfiguration av din licens. När den levereras av oss, är det bara för dig att logga in och börja använda din dator. Smidigt eller hur?

Brukar du fylla på dina filer/bilder med dubbletter? Har kontroll på din quota (utrymme där du lagrar din data)? De flesta av oss väljer den enkla vägen och köper mer och mer utrymme varje gång lagringsutrymmet tar slut. Det är långt ifrån den smartaste lösningen. Det finns andra och mycket bättre sätt att ha koll på sitt utrymme och därefter agera hur man ska hantera dessa problem. Vill du veta mer om ditt utrymme och lagringsplats, är du välkommen att ta kontakt med oss enkelt via denna länk. KONTAKTA OSS

Visst är det frustrerande när du precis ska utföra ett projekt eller bifoga en fil från datorn och så hittar du inte filen. Hur många gånger har du upplevt liknande händelse? Har du gjort något åt detta? Som till exempel att ha en backup eller att säkerhetskopiera dina filer med jämna mellanrum. Hur ofta kontrollerar du om ditt backupsystem verkligen fungerar? Behöver du hjälp med dessa frågor är Netlit expert på dessa åtgärder.

Har ditt företag någon lösning där du kan arbeta från vilken enhet som helst och ändå komma åt ditt skrivbord? Om inte, så tycker vi att det är hög tid att ändra på detta. Du och dina medarbetare får uppleva effektivitet och smidighet med att komma åt filer/program när som helst och var som helst. Vill du veta mer om hur du kan effektivisera din vardag med hjälp av våra populära SMART-paket är du hjärtligt välkommen att ta kontakt med oss.

Virusskydd är ett bra sätt att skydda din dator mot oväntade problem. Saker som kan komma att orsaka att din dator blir seg och inte agerar som den ska. Virusskyddet som följer med operativsystemet bör klara av det mesta, dock behöver man hålla datorn uppdaterad med jämna mellanrum.

Det finns även andra smidiga sätt att skydda sitt datorkonto och filer – vill du veta mer om hur du kan implementera dessa rutiner, är du välkommen att höra av dig till oss. KONTAKTA OSS – vi skyddar dig mot virus.

Det finns flera olika anledningar till att datorn inte kopplar upp sig mot internet. Först rekommenderas att kontrollera att ethernet sladden sitter i din dator. Använder du trådlöst internet bör du kontrollera om du har lagt in rätt lösenord. Därefter kan du starta om datorn och se om det fungerar bättre. Skulle det ändå inte fungera, finns det ytterligare några saker du bör kontrollera. Till exempel nätverkskortet, drivrutiner till nätverkskortet, eventuella driftstörningar hos din internetleverantör (ISP) mm. Behöver du hjälp med nätverket hos dig – hör av dig till oss.

Alldeles nyss kunde du skriva ut från din skrivare, men helt plötsligt fungerar det inte. Känner du igen detta? Då bör du tänka efter vilka förändringar/uppdateringar som har skett den senaste tiden. Genom att pinga skrivarens IP-adress via kommandotolken kan du kontrollera om du har någon koppling mellan skrivaren och din enhet. Du kan även starta om Print Spooler-tjänsten. Kontrollera även om skrivarens drivrutin behöver uppdateras eller ej.

Om du tecknar ett skrivaravtal med Netlit – levererar vi skrivare och ser till att toner fylls på löpande. I detta avtal ingår även utbildning. Vill du veta mer om skrivarlösningar, läs mer på skrivare som tjänst som är mest populär tjänst hos våra kunder.

Visst kan du arbeta i samma dokument samtidigt som dina kollegor. Det är det som är syftet med molntjänster. Dock bör du se över rättigheterna och behörigheterna på dina avdelningsmappar.

Med våra rekommenderade molntjänster, slipper du tänka på konfliktkopior och dubbletter av olika versioner av dokument/filer. Med vår paketlösning Netlit SMART, får du utbildning i vad du bör tänka på när det gäller fildelning med dina kollegor. Du lär dig även vilket arbetssätt som bäst ökar din effektivitet. Läs mer om våra paketlösningar på hemsidan.

Har du frågor om hur vi kan hjälpa dig, är du varmt välkommen att kontakta oss via kontaktformuläret.

Kontakta oss via detta formulär. Du binder inte upp dig för något.
Vi hör av oss till dig inom 24 timmar.

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.